Adwokat Łódź, Zgierz - Piotr Sek

Wszystko o opłacie planistycznej

Podkreślenie Adwokata

kom: 723 639 158

Wszytsko o opłacie planistycznej 

Czym jest opłata, renta planistyczna? Jakie przepisy ją regulują? Kiedy, przez kogo i w jakiej wysokości może być nałożona? Czy opłata planistyczna będzie naliczona w przypadku wydania warunków zabudowy?

Podstawowa regulacja prawna dotycząca opłaty planistycznej zawarta jest w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a dokładnie w art. 36 tejże ustawy. 

Kiedy mamy do czynienia z opłatą planistyczną?

Jak czytamy w w/w artykule, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości.

Czyli w przypadku wzrostu wartości nieruchomości, który jest spowodowany wejściem w życie planu miejscowego występuje opłata planistyczna, tj. jednorazowa opłata, którą pobiera wójt, burmistrz albo prezydent miasta, w przypadku gdy właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość w ciągu 5 lat od dnia wejścia w życie takiego planu. 

Ustalenie wysokości opłaty planistycznej

Co istotne, wartość nieruchomości określa się na podstawie sporządzonego operatu szacunkowego, a nie kwoty wskazanej w umowie sprzedaży, na co jednoznacznie wskazują wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dowód ten powinien wykazywać różnicę pomiędzy wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego, a jej wartością określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego przed zmianą tego planu. Warunkiem naliczenia i pobrania opłaty planistycznej nie jest więc osiągnięcie zysku ze sprzedaży nieruchomości przez jej właściciela, a obiektywnie ustalona zmiana wartości nieruchomości.

Jak wynika również z orzecznictwa, do pobrania opłaty planistycznej konieczne jest także wykazanie związku między wzrostem wartości nieruchomości a wejściem w życie planu miejscowego. 

Co ciekawe w/w opłaty, nie pobiera się w przypadku nieodpłatnego przeniesienia przez rolnika własności nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na następcę w rozumieniu przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników albo przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania renty strukturalne objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Organem odwoławczym od decyzji ustalającej wysokość opłaty planistycznej jest samorządowe kolegium odwoławcze. 

Warunki zabudowy a opłata planistyczna

Często spotykamy się w praktyce z zapytaniami, czy obowiązek zapłaty opłaty planistycznej może wystąpić również w przypadku wydania decyzji o warunkach zabudowy? 

Według art. 36 wspomnianej ustawy odpowiedni organ gminy uprawniony jest do pobierania takiej opłaty, jeżeli na skutek uchwalenia bądź zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wzrosła wartość działki, a właściciel  dokonał jej zbycia w ciągu 5 lat od przyjęcia lub też zmiany planu miejscowego.

Wskazany powyżej przepis odnosi się wyraźnie jedynie do sytuacji, w której opłata planistyczna warunkowana jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Trzeba zauważyć, że decyzja ustalająca warunki zabudowy ustala warunki zmiany sposobu zagospodarowania terenu. Decyzja taka jest wydawana tylko dla terenów, na których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. 

Sądy administracyjnie są w tym zakresie jednomyślne. Wydanie warunków zabudowy nie może w konsekwencji wiązać się z wydaniem decyzji ustalającej opłatę planistyczną. Żaden przepis prawa tego nie przewiduje. 

Sprawy administracyjne – adwokat Łódź Zgierz Ozorków

Jeżeli mają Państwo problem prawny z negatywną dla Państwa decyzją administracyjną zapraszamy do kontaktu w celu przeanalizowania stanu faktycznego i możliwych rozwiązań prawnych. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w reprezentacji Klientów m.in. właśnie w sprawach administracyjnych. Nasze kancelarie adwokackie mieszczą się w Łodzi, Zgierzu i Ozorkowie. 

Słowa kluczowe: opłata planistyczna, sprawy administracyjne, porady prawne, adwokat Łódź, adwokat Zgierz, porady prawne, adwokat porady prawne, adwokat prawo administarcyjne

Zobacz inne sprawy z kategorii > Sprawy administracyjne i nieruchomości
Zwrot kosztów budowy wodociągu Stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę Kiedy sprawy są rozpoznawane przed sądami administracyjnymi Jak długo ważny jest odpis księgi wieczystej? Strona postępowania w sprawie o pozwolenie na użytkowanie Wszystko o opłacie adiacenckiej Reklama na swojej działce Stwierdzenie nieważności decyzji – kondygnacja a antresola Rozgraniczenie nieruchomości Wydanie dokumentu prawa jazdy Legalizacja samowoli budowlanej Odwołanie od orzeczenia lekarskiego stwierdzającego przeciwwskazania do kierowania pojazdami Użytkowanie gruntu niezgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Cyfryzacja danych kierowców i pojazdów nadchodzi Wymeldowanie po opuszczeniu mieszkania nie zawsze zasadne Kara za prowadzenie działalności gospodarczej podczas pandemii – czy to legalne? Co daje meldunek? Zwrot kosztów budowy sieci kanalizacyjnej Nakaz usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania Koszty postępowania rozgraniczeniowego - kto ponosi? Odmowa ustalenia warunków zabudowy z uwagi na brak dobrego sąsiedztwa Odmowa wydania warunków technicznych na budowę sieci