Odpowiedzialność hoteli
kom: 723 639 158
Odpowiedzialność hoteli
Czy hotel może ponosić odpowiedzialność za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych do niego przez osobę korzystającą z usług takiego hotelu?
Zdecydowanie tak! Takie rozwiązanie przewiduje Kodeks cywilny w art. 846. Zgodnie z nim podmiot prowadzący i utrzymujący zarobkowo hotel lub podobny zakład (np. pensjonat, motel, hostel, domek wczasowy, gospodarstwo agroturystyczne, schronisko) jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług takiego hotelu lub podobnego zakładu, zwaną dalej "gościem".
Odpowiedzialność ta nie jest jednak nieograniczona, bowiem – jak stanowi dalsza część art. 846 § 1 – hotel (lub inny podobny zakład) nie ponosi odpowiedzialności, jeśli szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej lub wskutek siły wyższej albo powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała.
Czym jest owa „rzecz wniesiona”?
Ustawodawca definiuje to pojęcie w § 2 i 3 omawianego przepisu, wskazując, że są to przede wszystkim rzeczy, które w trakcie korzystania z usług hotelu znajdują się w tym obiekcie, np. rzeczy osobiste pozostawione przez gościa w pokoju. W katalogu tym mieszczą się także rzeczy znajdujące się poza obiektem hotelarskim, lecz w miejscu wskazanym jako miejsce ich przechowywania lub umieszczone w tym miejscu przez podmiot prowadzący ów obiekt (jego pracownika), np. rower znajdujący się w osobnym budynku przeznaczonym do przechowywania sprzętu sportowego. Wskazać nadto należy, iż „rzeczą wniesioną” w rozumieniu kodeksu będą rzeczy, które zostały powierzone podmiotowi prowadzącemu hotel (jego pracownikowi) albo umieszczone w miejscu przez niego wskazanym w krótkim, zwyczajowo przyjętym okresie poprzedzającym lub następującym po skorzystaniu z usług hotelu, np. gość, po wymeldowaniu, przekazuje swój bagaż do przechowalni hotelowej na kilka godzin.
Kodeks cywilny wyraźnie podkreśla, iż do katalogu „rzeczy wniesionych” nie zaliczają się pojazdy mechaniczne (zaparkowane w wyznaczonym przez hotel miejscu) oraz rzeczy w nich pozostawione, a także zwierzęta.
Odpowiedzialność hotelu
Odpowiedzialność ta ma charakter obiektywny i nie jest uzależniona od winy występującej czy to po stronie podmiotu prowadzącego hotel czy to po stronie osoby (np. pracownika), która wyrządziła szkodę w mieniu gościa. Zakresem odpowiedzialności objęte są również szkody wyrządzone przez inne osoby, np. innych gości hotelowych lub osoby z zewnątrz – za to również odpowiada podmiot prowadzący hotel.
Co ważne, niemożliwe jest wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności hotelu lub innego podobnego zakładu poprzez umowę lub ogłoszenie (np. regulamin).
Gość hotelowy, który zdecyduje się, z odpowiednią pomocą prawną, dochodzić swoich roszczeń w sądzie, musi udowodnić poniesienie szkody oraz ich wysokość, a także musi wykazać fakt, iż szkoda wystąpiła w czasie i miejscu objętym odpowiedzialnością podmiotu prowadzącego obiekt hotelarski.
Wygaśnięcie i przedawnienie roszczeń
Zgodnie z art. 847 k.c. roszczenie o naprawienie szkody z ww. powodów wygasa, jeżeli poszkodowany po otrzymaniu wiadomości o szkodzie nie zawiadomił o niej niezwłocznie utrzymującego zakład.
Z kolei art. 848 k.c. stanowi, iż roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu lub podobnego zakładu przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany przestał korzystać z usług hotelu lub podobnego zakładu.
Sprawy odszkodowawcze Łódź Zgierz Ozorków
Zapraszamy do współpracy osoby zainteresowane uzyskaniem odszkodowania bądź zadośćuczynienia w związku ze szkodą osobową, majątkową wywołaną nie tylko działaniem bądź zaniechaniem hoteli. Posiadamy wieloletnie doświadczenie z sprawach odszkodowawczych.
Słowa kluczowe: odszkodowania adwokat, zadośćuczynienia adwokat, adwokat Łódź, adwokat Zgierz, Ozorków porady prawne, adwokat sprawy odszkodowawcze